Jangan layan

Baru-baru ni aku jumpa komik nasihat di laman facebook karya (FB) MFR Studio Ibn Mukhtar
"Komik-komik yang disiarkan oleh pengkarya ini bagi aku sangat jelas tidak bertapis, tapi memang ada mesejnya di situ. Mana yang baik dijadikankan teladan, mana yang buruk dijadikan sempadan.."
Jadi karyanya kali ni adalah berkenaan (komik) Tips Terbaik Berhadapan Orang Bodoh, maka aku kongsikan beberapa halaman komik tersebut beserta isi nasihatnya..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jadi kalau nak kaitkan nasihat komik tersebut ialah..

Wanted! episod 55 ada sentuh topik budaya ini secara halus
Aku teringat kembali zaman sekolah menengahku dulu (form 1); entah kenapa dan bagaimana adanya budaya "ejek nama bapa orang" dari kalangan kawan-kawan aku. Dan apabila aku meningkat senior (form 4) di SBP sekali pun, budak junior form 1 seolah-olah mengamalkan budaya ni juga sesama mereka..

Meningkat lebih dewasa, terkadang aku mendengar radio (ketika memandu kereta) ada yang berkongsi pengalaman sedemikian ketika di bangku sekolah.. Maka tahulah aku budaya ni bukan setakat dalam hidup aku saja, di mana-mana Malaysia pun ada budaya ini entah bagaimana..

Dan mestilah masa dulu, aku pun sama kena provokasi untuk turut sama sertai budaya ni. Tapi alhamdulillah usaha dan percubaan mereka tak berkesan sebab aku tak layan mereka (berkenaan ejek-ejek ni) sampai la mereka masuk tajuk/topik biasa.
"Jangan dilayan ejek-ejekan mereka tu. Kalau mereka tak dilayan, nanti berhenti penat la mereka tu.." - bisik hati sendiri ketika menerima 'provokasi' ejek
Tapi tak sangka pula ada nasihat dalil naqli dalam hal ni.. Allahu akbar~

Mesej-bawa-pulang di sini ialah.. Jangan Layan Mulut Orang


جاڠن لاين مريك أتاو سيتواسي

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)