Talk to the babies..

(Nota - entri ni retrospektif, berlakunya tak lama sebelum ditulis dalam blog.. )

Baru-baru ni saja la aku ajak berjumpa kawan baik sekolah lama dulu dan borak-borak. Antara topik perbualan kami termasuklah bab pekerjaan lantaran dia juga berkerjaya sama dengan aku (tapi aku lihatnya sebagai seorang senior)
"Bagi tips sikit macam mana nak hadapi hari-hari di neonate (*neonate : bayi dalam lingkungan kurang dari umur sebulan) ni. Aku susah la nak handle baby ni.." - pintaku 
"Apa yang masalahnya neonate?" - tanyanya untuk penjelasan
"Takde la, umumnya kalau nak buat prosedur (eg. blood sampling / set line) susah. Dah la vein mereka halus, baby pula sangat irritable (maksudnya sikit-sikit nangis --> jadi tak sampai hati pula).. Dan ada ibu bapa yang macam-macam kerenahnya..
Ya, aku akui aku memang tak suka baby atas sebab tersebut. Banyak kali aku mengelakkan interaksi dengan mana-mana bayi (eg. kadang-kadang kakak / abang aku datang melawat rumah dengan anak bayi mereka -- > aku tak minat nak pegang / main dengan bayi) 
"Aku pun macam tu gak masa posting kat neonate ward dulu.. Tapi aku nak share tips skit, bila kau nak buat prosedur ke apa kat baby tu, cakap la dengan baby tu. Cubalah ;) Aku selalu buat macam tu.. in fact, hanya aku dan ada sorang lagi je yang buat macam tu kat hospital aku.."
"Cakap dengan baby?!" - tanyaku 
gambar hiasan
Fokus - talk to the babies.. 
Demikianlah nasihat / tips yang diberikan kepadaku pertengahan posting ni ^-^! pada awalnya aku agak ragu-ragu dengan tips tersebut..
"(Macam la baby boleh faham kalau cakap dengan dia..)" - bisik hatiku..
Namun begitu, aku akur (percaya sebab dia kawan baik) dan cuba juga la bercakap dengan baby ni pada tiap kali periksa / buat prosedur.. Dan menariknya, kesan bercakap dengan baby walaupun baby ni tak berubah (tetap menangis and struggling) ketika prosedur tapi aku dapati stress/ tekanan kerja berkurang dari biasa --> lebih tenang dan dapat concentrate lebih --> lebih produktif (eg. berjaya blood sampling / set line)
"Aku teringat pernah baca kat mana entah: (biasanya apply lebih kepada ibu bapa, tapi aku rasa secara umumnya siapa-siapa pun) bila bercakap dengan baby, wujudnya satu bonding dan baby akan lebih rasa comfortable.. jadi sebab tu la, ibu bapa yang baru dapat anak digalakkan bercakap dengan bayi kelahiran masing-masing.."
Sekianlah pengalaman bekerja di wad neonate ni ^-^!
"Pada awalnya aku memang tak suka handle baby, tapi sejak meluangkan masa dan bercakap dengan baby, aku dapati pada akhir neoante posting ni rasa berat hati pula nak tinggalkan mereka.. ^-^! mungkin suatu hari nanti.........."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Some trivia..
alang-alang dah bercakap dengan baby, selalu aku bermonolog / pentomen tentang (kemungkinan) respons baby ^-^! (note - skrip adalah randomly generated, boleh jadi apa saja..)
  • "Doktor, saya nak tido la.. jangan la kacau saya.." - kalau kejutkan baby yang tengah sedap tidur..
  • "Sakit la doktor cucuk, saya nak sepak doktor baru tau.." - bila tengok baby nangis sakit sambil struggle kaki hayun
  • "Huhu, sakitnya doktor cucuk, dah la.. saya nak merajuk dengan doktor.. Saya nak balik kat mak saya.." - dah habis prosedur, baby sedu-sedan
Dan terkadang kantoi juga la dengan staf lain (eg. staf nurse / / colleague / MO / specialist) yang kebetulan ada berhampiran..
"Gila ke apa cakap sorang-sorang.." ^-^!
"You talked to the baby just now, did you..? kinda cute, in some way.." --> aku blushing sikit.. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)