Zon selesa

Sejak aku off-tag ni, kehidupan aku menjadi lebih mendebarkan. Hari-hari aku berasa cemas tentang apa yang bakal berlaku sepanjang hari bekerja..
"Macam mana kalau ada kes yang complicated datang? Mampu ke aku uruskannya sendiri? Boleh ke aku keep up dengan senior HO/ MO / Specialist dah cukup berpengalaman nanti? Atau mungkin ke aku sekadar batu penghalang / pemberat yang menyusahkan >_<!"
Nota - antara satu kelebihan tagging (yang dah hilang sejak aku off-tag ni) adalah kita tak betul-betul memikul tanggungjawab menguruskan pesakit. Misalnya kalau ada kecemasan, kita bertindak sebagai pembantu sementara tugas utama diserahkan kepada yang lain. Dengan itu, kita bebas tekanan kerja serta harapan pesakit..
"Aku tak boleh berfikiran sebegini.. Kena berani menghadapi cabaran.. biarlah apa yang akan berlaku sekali pun.."
Fokus - Zon selesa

Nampaknya aku sudah lama berada di zon selesa ni. Hakikat menyatakan kejayaan itu akan hadir bila kita berusaha mencuba sesuatu yang baru. Jom kita teliti semula kejayaan ahli-ahli sains terkenal seperti Alexander Graham Bell (pencipta telefon), adik-beradik Wright (pencipta kapal terbang) dan ramai lagi.. Setiap satunya telah keluar dari zon selesa masing-masing.. Semuanya terpaksa menghadapi cabaran dan pahit getir perjalanan hidup masing-masing.. Dan mereka berjaya disebabkan ketabahan mereka mengharungi semua cabaran tersebut..
Some other stream of thought
Cakap pasal zon selesa ni, tiba-tiba terlintas akan satu adengan hari-hari pertama memulakan persekolahan setiap tahun kita akan bertindak excited/ cemas serta bersemangat tentang apa yang akan dihadapi.. Jadilah kita bangun awal ke surau solat subuh berjemaah.. Tapi apabila hari-hari berlalu, kita mula berada di zon selesa dan akhirnya tidak lagi bersemangat seperti masa mula-mula dulu..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)