Kartunis Karya Tulen


Sedang aku melayari media sosial Facebook, aku jumpa tulisan oleh seorang kartunis Gayour Gayour (ni salah seorang daripada kartunis komik Ujang, tapi aku tak minat sangat gaya lukisannya)

Tapi aku setuju dengan apa yang dia tulis dalam Facebook tersebut..

Fokus - Kartunis Karya Tulen

Karya Tulen maksudnya hasil karya ciptaan sendiri. Watak, jalan cerita, gaya lukis adalah idea sendiri .

Sebab apa yang berlaku ialah ramai kartunis yang melukis tapi karyanya hanya sekadar fanart. 

Contohnya buat komik jalan cerita sendiri tapi guna watak terkenal macam Goku (Dragon Ball), Ali (Ejen Ali), BoboiBoy (BoBoiBoy) dan superpower mereka.

Kenapa buat macam tu?

Alasan pertama semua orang termasuk aku ialah sebab nak berlatih melukis. 

Alasan kedua yang aku rasa paling kuat orang pegang untuk kekal dengan kartun tiruan ialah populariti pantas.

Misalnya komik Dragon Ball komik popular (walaupun siri asal dah habis) ada banyak fan art yang timbul sebab orang minat lukis Goku. Dan ramai pula orang suka & follow..

Tak pandai buat cerita pun takpe, lukis Goku stylo je dah boleh dapat 5000 like.

Tapi sampai bila nak bergantung pada alasan ni?

Aku pernah sekali buat komik tiruan (ni dulu masa darjah 6) yang mana aku tekap Goku dari komik dragon ball dan buat jalan cerita sendiri. Mestilah ada babak Goku jadi SS3 tu. Tapi semua ni tekap je la..

Meningkat dewasa aku makin belajar ada banyak lagi anime / cerita. Dan akhirnya aku paling minat gaya lukisan Gosho Aoyama (pelukis Detective Conan). Dan mula tiru gaya lukisannya. Cuma takde la sebiji-sebiji. Akhirnya aku ubahsuai jadi cara lukis aku sendiri.

Maka terhasillah komik aku sendiri. Karya yang aku paling berjaya siap ialah Wanted! Tapi impak usaha tersebut aku semakin giat cuba hasilkan WM, FiK, dan JP. semua watak lukis sendiri..

Kalau tengok profil aku, mestilah tak popular. Lukisan tak popular. Komik pun bukan kandungan (content) seronok. Semua nak dakwah-dakwah bagai. Memang membumi sangat hakikat ini..

Tapi aku bangga dengan pencapaian aku. Suatu hari nanti, orang tengok lukisan terus dapat tahu itu gaya aku

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)