Jangan Berhenti Memberi

 Lama tak tulis blog lama ni.. Blog ini khas untuk muhasabah la ye..

Dah agak lama aku terjumpa satu video pendek nasihat oleh One Path Network di laman sosial Facebook. 

One Path Network ni NGO antarabangsa yang menyampaikan video dakwah islamiah. Sama macam FQE je sebenarnya tapi pasukan lain, video lain, penceramah tak sama. Aku tetap tertarik pada kebanyakan video tersebut, sebab masih menyampaikan mesej dakwah..

Sebelum aku sambung sembang, jom tengok dulu. Aku kongsikannya di sini.. (tak sampai seminit pun)


Fokus - Jangan berhenti Memberi!

Mesej nasihat utama yang ingin disampaikan oleh penceramah ini ialah Jangan Berhenti Memberi, beri saja kepada sesiapa. Sama ada layak dapat atau tak layak dapat. Beri saja. 

"Kalau anda HANYA berbuat baik kepada orang DISEBABKAN dia yang (telah berbuat) baik kepada anda, jadi apa yang baiknya pasal anda?"

Mendalam betul mesej ini. Secara fitrahnya aku hanya baik kepada orang yang baik kepada aku. Orang yang bermasalah, maka aku pun tidak mesra kepada mereka. prejudis sungguh. Tapi ajaran Islam bukan begitu. Bahkan Allah tak pernah berkira kepada sesiapa - semua hambaNya tetap dapat rezeki walaupun ada yang kufur. Kalau kita dapat belajar (dan tunjukkan kepada orang lain) nilai murni yang sama, aku yakin ganjaran dari Allah bukan calang-calang..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)