Navigator

Tak lama pun, aku bertukar handphone pula ^-^! handphone yang ini bercirikan aplikasi khas navigator ketika memandu di jalan raya. Huhu, sesuai sangat la dengan aku yang tak arif jalan raya ni... 
Roadmap aku sangat terhad, memandangkan aku lebih kepada seorang penumpang maka tentang peta jalan ni aku tak daftar dalam otak. Biasanya aku perlu 2-3 kali pandu sendiri di sesuatu jalan tu baru boleh kata "ingat" - entri cabaran untuk memandu 
Maka saja-saja la aku menggunakan aplikasi navigation ni dengan teknologi GPS. Menariknya aplikasi ni banyak membantu aku pada ketika sesat jalan dan sebagainya.. Kalau guna aplikasi yang lebih hebat juga disertakan suara berbentuk panduan jalan yang perlu diikuti ^-^! jakun kejap~

Namun dalam hal ni, sering aku terbayang akan masyarakat generasi lama dulu.. Macam mana mereka agaknya bila berbincang tentang selok-belok jalan ni.. Dulu takde kemudahan GPS pun.. 
Aku ingat lagi, terdengar Ayah aku apabila berbincang tentang rancangan perjalanan, ada-ada je sebut "Masuk Jalan Pahang, lepas tu ambil roundabout ke Jalan Kuching.. dan lain-lain....
I guess, experience is one key of learning after all.. Hm, kena cari pengalaman lagi ni..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)