[Lagu] Maru maru

Sekali sekala aku layan drama jepun online, jadi baru-baru ni aku tertarik dengan satu kisah ni (awalnya aku tertarik dengan lagunya yang bagi aku catchy, tapi tahu-tahu ia adalah lagu tema drama..). Saja aku nak kongsikannya di sini..


Sementara tu, sedikit sinopsis ringkas pasal drama ni;
"Drama Marumo no Okite (Marumo's Rule) ni berkenaan seorang pemuda bujang yang hanya kerja makan gaji, namanya Mamoru baru kehilangan kawan baiknya (disebabkan sakit kronik) lalu bertekad untuk mengambil alih tugas untuk menjaga anak kembar kawan. Walaupun takde pertalian darah langsung, tapi Mamoru ni berusaha keras untuk jaga kedua-dua budak dan mengajar erti kehidupan. Mampukah Mamoru ni melaksanakan tugas sebagai bapa angkat / penjaga dengan baik??"
^-^! aku tertarik dengan tema dan persoalan yang dibangkitkan dalam drama ni: Mampu ke kita sebagai orang luar yang tak pernah ada pertalian darah ni nak membina ikatan umpama sebuah keluarga..

Drama ni memang mengingatkan aku tentang pengalaman silamku sendiri, aku sendiri ada beberapa orang adik angkat pada suatu masa dahulu.. dan terbaru adalah ketika aku mengharungi tahun extend final year 2012 , yang mana aku awalnya ditugaskan menjadi guru tuisyen dua orang adik-beradik ni.. Masa tu memang aku datang, ajar dan balik.. sehingga la satu masa ni, aku mohon tumpang bermalam kat rumah anak murid ni (aku datang ajar berjalan kaki je sebab motor takde, dan dah lewat malam masa tu). Maka bermulanya hubungan yang lebih intim, aku lebih kenal adik-beradik berdua ni. Dan sejak tu banyak kali aku join event keluarga tersebut (sambut birthday, outing, dll) dan kini aku bukan lagi melihat mereka sekadar murid tuisyen, tapi lebih kepada seorang adik yang perlukan bimbingan je..
"Tiga bulan je aku luangkan banyak masa dengan budak-budak ni, namun memang banyak belajar dari mereka.."
"maybe ni adalah antara hikmah aku kena extend masa tu.." 
some other stream of thought
  • nilai kekeluargaan - "The closest person for you to share your good and bad is always your own family. So it's important to have good relationship among each other.. So please work hard for it" v_v

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)