Badminton

gambar hiasan semata-mata ^-^
Hampir setiap minggu, aku adik-beradik akan bermain badminton bersama-sama. Tapi sebab Abg Chik takde maka kami hanya bertiga sahaja yang main. Jadi, nak tak nak kena la main rotation battle (istilah sendiri ^-^!) secara bergilir-gilir

Fokus - main badminton
Tak seperti bola sepak padang, aku lebih kerap melibatkan diri dalam permainan badminton sebagai sukan pilihan ketika meningkat dewasa. Sekolah, matrikulasi dan universiti sekali pun, semestinya aku menjebakkan diri dalam sukan badminton ni. Namun begitu, aku tetap bermain dengan mindset sekadar untuk suka-suka sahaja (tidak terlintas pun untuk menceburi kejuaraan)

garis panduan court badminton untuk single & double
Tapi yang paling aku tak sangka ialah pada usia dewasa ni, akhirnya aku dapat bermain sesama adik-beradik berempat (sedangkan masa kecil dulu memang susah nak ajak main bersama).
"Aku rasa seolah-olah masing-masing berlatih sendiri-sendiri dan akhirnya bertemu pada usia ni untuk menguji hasil latihan sendiri ^-^! menarik pula aku rasa"
Walaupun demikian, permainan single battle ni memang betul-betul penat. Walaupun aku yakin dapat memberi saingan hebat kepada pihak lawan, namun mod tersebut lebih kepada pertandingan stamina >_<! yang mana, semakin lama masa permainan semakin susah untuk aku bermain dengan baik..
"I'm not really a powerful (merujuk kepada kekuatan pukulan) badminton player, and my stamina level also bad. Mind battle is all that i have.."
Some other stream of thought
Bila sebut tentang badminton, ada 2 perkara yang pastinya terlintas dalam fikiran aku;
  • Komik anak-anak sidek yang berkisar tentang kehidupan pemain badminton negara suatu ketika dahulu. Dah lama aku tak ikut komik ni.. ^-^! curious juga aku, macam mana akhirnya Misbun mengatasi kebolehan Razif dalam permainan badminton. Walhal setakat ni, Razif la yang selalu menang lagi berlagak.. Aish, kena cari semula ni..
  • Malaysia mempunyai seorang pemain badminton negara yang hebat! Sayangnya beliau tewas pada perlawanan akhir. Namun setidaknya tetap menempah nama di mata Dunia ^-^ Syabas Dato' Lee..
rujukan tentang teknik badminton boleh layari link berikut..
Badminton information

-----------------------------------------------------------------

Wanted Memory-0 ada mengisahkan badminton juga

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)