Istiqamah

Ramadhan telah pun berlalu, dan kesan / bahangnya tidak la terasa. Kelihatan aku seolah-olah kembali menjalani kehidupanku sebagaimana biasa sebelum ketibaan Ramadhan v_v
"Masa Ramadhan begitu bersemangat nak mengisi checklist amalan.. Ni Ramadhan dah habis, takkan semangat tersebut pun hilang begitu saja..?? Setidaknya istiqamah le satu (amalan)" - nasihat kepada diri sendiri..
Fokus - istiqamah
Aku pernah diperihalkan tentang dalil naqli tentang istiqamah ni. Firman Allah dalam KitabNya:


"Oleh itu, hendaklah engkau (Wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana diperintahkan kepadamu, dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian. Dan janganlah kamu melampaui batas hukum-hukum Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan." (Surah Hud 11: 112) 
Dalil tersebut diperkukuh melalui hadith Nabi:


Oleh itu, aku menyeru diri sendiri (dan kawan-kawan) agar mencedok satu amalan Ramadhan kita ke dalam kehidupan seharian. Satu pun jadilah.. Biar sikit-sikit asalkan istiqamah. Kemudian tahun depan tambah satu lagi ^-^
"Apa usaha aku? Walaupun tak seberapa, namun post-Ramadhan ni aku cuba untuk menjadi regular makmum di surau belakang.. Istiqamah itu bukan senang, tapi insya-Allah aku akan berusaha.." - entri kejar solat berjemaah
Some other stream of thought
Tengah cari-cari gambar pasal istiqamah, aku menjumpai kata hikmah berikut. Menariknya aku rasa ada benarnya hikmah tersebut..


Subhanallah~

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)