HO Arc! Episod 21

Pertamanya, ringkasan episod-episod yang lalu..

Prologue : induksi seminggu di Melaka
Episod 1-5: pengalaman posting O&G
Episod 6-8: pengalaman posting Surgery
Episod 9 : tagging 10 hari permulaan Medical
Episod 10 : Male medical..
Episod 11 : Female medical
Episod 12 : Ward 1st class challenge!
Episod 13 : Ward 1st class challenge! part 2
Episod 14 : wad kelas 3 di periphery (lelaki)
Episod 15 : kembali semula ke wad perempuan (hard mode)
Episod 16 : Geriatrik Ward
Episod 17 : Wad kelas 3 di periphery (perempuan)
Episod 18 : retag (1st)
Episod 19 : hard stage CRW
Episod 20 : dengue wad lelaki

Episod 21 - kali ke-4 di wad perempuan (10 - 23 Mac 2014)
Aku start episod ni sebagai postcall. Kalau ikut jadual kena cover cubicle 5 terus, maka terjadilah satu konflik.. Bacaan penuh konflik boleh rujuk pada entri berikut:

-------------------------------------------(entri retag 2nd)-------------------------------------------------
Masalah timbul apabila aku ditugaskan menjaga cubicle 5 pada paginya. Kalau ikutkan peraturan wad 23, kena siap review cubicle 5 sebelum consultant round pukul 7 (episod 11) tapi memandangkan aku oncall di wad denggi, jadi aku rasa ada sedikit kesulitan untuk aku lakukan tugas tersebut..
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jadi kesudahannya semua HO yang bekerja di wad tersebut kena retag. Satu balasan akibat tiada kerjasama antara rakan sekerja. Namun, kali ni aku tak begitu terasa dengan 'denda' ni sebab dalam minggu ni aku ada banyak kursus, menjauhi kerja-kerja wad untuk sementara waktu)
  • SideQuest 1 - kursus pathology
Sepanjang waktu bekerja pejabat adalah di kursus ni. Lebih kepada pengenalan (atau peringatan semula) tentang fungsi dan pembahagian dalam kerja-kerja makmal. Harapannya agar kami para HO lebih faham akan bidang tugas staf makmal (supaya boleh toleransi jangka masa pemprosesan sampel darah pada masa akan datang). Juga mencakupi proses tracing keputusan melalui sistem MyLis (komputer)
"Man, how i wish staf lain (eg PPK / nurse dll) patut didedahkan juga cara guna komputer ni, supaya tak payah suruh HO yang turut trace result.."
  • SideQuest 2 - kursus PDN
Bertempat di pusat darah negara, sekali lagi ini adalah kursus sepanjang hari. Kat sini aku dijelaskan tentang tatacara transfusi darah (berkenaan isi borang, semak nama dll) yang sangat penting sebab transfusion error atas kesilapan teknikal boleh membawa maut. Jadi seboleh-bolehnya panduan ni digariskan bagi mengurangkan risiko error tersebut menjadi risiko sifar..
"Alang-alang aku dah berada di tempat ni, aku ambil kesempatan untuk derma darah.. Kali ke lapan kot seumur hidup ^-^!
"You don't have to be a doctor to save lives, just donate blood will do you fine.." - entri derma darah 
  • SideQuest 3 - kursus basic life support
Pun kursus sepanjang hari jugak. Namun, sayangnya aku dah 6 bulan lebih baru la berpeluang pergi kursus ni.. Kursus basic life support (BLS) adalah berkenaan teknik resus yang perlu dipelajari ketika pesakit collapse..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
That't it! tak terasa pun aku bekerja di wad 23 tu, tau-tau habis je kursus ketiga semua HO dah offtag.. Dan paling penting sekali, lepas seminggu di wad ni, aku bertukar wad lagi..
"hopefully, this is to be my last time here in ward 23.." 
To be continued...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)