Susun atur bilik

Kalau berdasarkan lakaran yang diberi, dah sampai setahun masanya sejak perubahan susun atur bilik aku. Disebabkan aku tinggal di asrama sejak tahun 2001 lagi, tidak pernah terlintas untuk aku memikirkan secara serius tentang bilik sendiri di rumah..
"Balik rumah pun sekali-sekala, malasnya nak mengemas bilik.."
Maka demikianlah seadanya.  Sehinggalah tahun lalu, pada tanggal 27.5.2012, aku telah pun mempunyai bilik sendiri lantaran adik-beradik aku telah pun berkeluarga dan tinggal di rumah masing-masing. Maka, kami anak-anak bujang pun secara tidak langsung turut membuat adjustment tentang bilik masing-masing.. (nota - dulu masa kecil adik-beradik suka tinggal bersama, namun meningkat dewasa nampaknya masing-masing inginkan privacy tersendiri pula..). Maka asalnya susun atur bilik aku telah pun pre-set. Awalnya aku masih berfikiran 'malas' tersebut lantaran mindset aku hanya 'tumpang tidur' saja.. Tapi, sejak kembali ke rumah ni maka aku perlukan susun atur yang lebih kondusif ^-^ maka terjadilah seperti lakaran tersebut..

Agaknya apa kriteria penting dalam menetapkan susun atur pembaca sekalian ya? Bagi aku, selain bercirikan ruang pergerakan yang mudah, aku juga menekankan ruang untuk bentang sejadah solat ^-^! Sebaiknya solat di bilik sendiri agar kita ada lebih peluang untuk bersendirian dengan Allah.
"Susah nak percaya ada yang berpendapat ruang solat ni tak begitu ditekankan ketika merancang susun atur bilik, dengan beralasan 'ala solat tumpang bilik lain pun boleh' (ataupun di ruang tamu dll) " v_v
perkongisan menarik dari Muslim's Show berkenaan ruang solat
Some other stream of thought
Dalam merancang susun atur rumah impian seperti mana entri rumah (episod 2), mungkin aku perlu mulakan dengan susun atur bilik sendiri dulu. Kalau lancar dan selesa, insya-Allah langkah seterusnya akan menyusul ke arah mencapai rumah idaman ^-^
"Tapi mungkin aku kena mula mencari rumah sendiri juga.."

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kamus bahasa melayu Sarawak

Kisah Luqman Al-Hakim, anaknya dan keldai

Panduan setting tulisan Jawi di komputer (Windows 10) & telefon pintar (Android)